
donderdag, maart 05, 2009
Lezing Ed Kashi in Groningen
Ed Kashi verzorgt op dinsdag 7 april om 20.00 uur een openbare lezing in de Noorderlicht Fotogalerie in Groningen over zijn diepgravende project in Nigeria en over zijn meest recente werk. Hij zal zijn drijfveren en zijn standpunten over de rol van de fotojournalistiek delen. Kashi wil zoveel mogelijk mensen met zijn verhalen bereiken: hij gelooft in de kracht van het beeld, dat het mensen inzicht kan bieden en hen kan aanzetten tot het aanpakken van sociale problemen in de wereld.
7 April, 20.00 uur
Gratis bij te wonen, reserveren wordt op prijs gesteld.
7 April, 20.00 uur
Gratis bij te wonen, reserveren wordt op prijs gesteld.
dinsdag, maart 03, 2009
LPF-financier Ed Maas valt fotograaf aan bij rechtbank
Vastgoedmiljonair en voormalig LPF-financier Ed Maas heeft dinsdagmiddag in Amsterdam een fotograaf aangevallen.
Maas, die dinsdag voor de rechter moest verschijnen wegens verdenking van beursfraude, wenste niet gefotografeerd te worden toen hij samen met zijn raadsman Oscar Hammerstein de rechtbank betrad. Vervolgens ging hij Financieel Dagblad-fotograaf Gerard Til te lijf.
De fotograaf is van plan om aangifte te doen wegens mishandeling. "Hij mepte behoorlijk en trok aan mijn camera's, terwijl ik daar gewoon mijn vak stond uit te oefenen", aldus Til.
Bron: De Telegraaf.
Maas, die dinsdag voor de rechter moest verschijnen wegens verdenking van beursfraude, wenste niet gefotografeerd te worden toen hij samen met zijn raadsman Oscar Hammerstein de rechtbank betrad. Vervolgens ging hij Financieel Dagblad-fotograaf Gerard Til te lijf.
De fotograaf is van plan om aangifte te doen wegens mishandeling. "Hij mepte behoorlijk en trok aan mijn camera's, terwijl ik daar gewoon mijn vak stond uit te oefenen", aldus Til.
Bron: De Telegraaf.
Foam_support: voorrang bij entree Avedon
Gedurende het retrospectief van Richard Avedon kunnen kaarthouders van Foam (Foam_fan, Club_Foam en Foam_fund) de rij voor het museum omzeilen. Op vertoon van uw pas kunt u zich bij de achterste baliemedewerker bij de entree melden.
maandag, maart 02, 2009
NOVA over oudste foto van Nederland
De oudste foto van Nederland is ontdekt: in 1839 werd de foto gemaakt van Johannes Enschedé III, van de befaamde Haarlemse drukkersfamilie Enschedé.
Louis Daguerre maakte de foto in Parijs aan de hand van een schilderij van de man, omdat hij anders twintig minuten stokstijf stil had moeten blijven zitten om onbewogen op de plaat te komen.
De foto is bij toeval ontdekt door een conservator in de privé-collectie van de familie Enschedé. NOVA kreeg als eerste de kans om deze unieke foto op bewegend beeld vast te leggen.
Op 7 maart aanstaande wordt de tentoonstelling In het volle zonlicht geopend, een selectie van ruim zeventig daguerreotypieën, fotoportretten van de befaamde Haarlemse drukkersfamilie Enschedé.
Uit de directe reactie van de Enschedé's na de bekendmaking van de uitvinding van de fotografie, mag opgemaakt worden dat zij het belang ervan herkenden. In ieder geval intrigeerde deze nieuwe portretkunst zo, dat enkele familieleden de proef op de som namen en zichzelf lieten portretteren. Het enthousiasme was groot. Men maakte zich – niet zonder risico - het ingewikkelde procédé van de daguerreotypie eigen en nam ook zelf de camera ter hand. Wereldwijd zijn er van geen enkele familie, zelfs geen Koninklijke, zoveel daguerreotypieën (precies 100), bewaard gebleven als van de familie Enschedé.
Naast de bijzondere en omvangrijke collectie daguerreotypieën van de familie Enschedé, waaronder de allereerste foto in Nederland, zijn er eigentijdse familieportretten te zien van de Amsterdamse fotograaf Taco Anema.
NOVA neemt vast een kijkje en spreekt met fotograaf Taco Anema die, ter gelegenheid van de tentoonstelling, de nazaten van de familie Enschedé opnieuw fotografeert.
Dinsdagavond in NOVA, 22.15-22.45, Nederland 3.
Louis Daguerre maakte de foto in Parijs aan de hand van een schilderij van de man, omdat hij anders twintig minuten stokstijf stil had moeten blijven zitten om onbewogen op de plaat te komen.
De foto is bij toeval ontdekt door een conservator in de privé-collectie van de familie Enschedé. NOVA kreeg als eerste de kans om deze unieke foto op bewegend beeld vast te leggen.
Op 7 maart aanstaande wordt de tentoonstelling In het volle zonlicht geopend, een selectie van ruim zeventig daguerreotypieën, fotoportretten van de befaamde Haarlemse drukkersfamilie Enschedé.
Uit de directe reactie van de Enschedé's na de bekendmaking van de uitvinding van de fotografie, mag opgemaakt worden dat zij het belang ervan herkenden. In ieder geval intrigeerde deze nieuwe portretkunst zo, dat enkele familieleden de proef op de som namen en zichzelf lieten portretteren. Het enthousiasme was groot. Men maakte zich – niet zonder risico - het ingewikkelde procédé van de daguerreotypie eigen en nam ook zelf de camera ter hand. Wereldwijd zijn er van geen enkele familie, zelfs geen Koninklijke, zoveel daguerreotypieën (precies 100), bewaard gebleven als van de familie Enschedé.
Naast de bijzondere en omvangrijke collectie daguerreotypieën van de familie Enschedé, waaronder de allereerste foto in Nederland, zijn er eigentijdse familieportretten te zien van de Amsterdamse fotograaf Taco Anema.
NOVA neemt vast een kijkje en spreekt met fotograaf Taco Anema die, ter gelegenheid van de tentoonstelling, de nazaten van de familie Enschedé opnieuw fotografeert.
Dinsdagavond in NOVA, 22.15-22.45, Nederland 3.
De 'Nieuwe Strengheid' van ANP Photo
Bij ANP Photo woedt momenteel een discussie over wanneer de werkelijkheid een handje geholpen mag worden. “De discussie over het al dan niet ensceneren van nieuwsfoto’s zit zelfs al in een afrondende fase”, aldus Leo Blom, nieuwsmanager bij ANP Photo.
Kort gezegd komt het er op neer dat de betrouwbaarheid van nieuwsfoto’s gemaakt door ANP-fotografen nooit ter discussie mag staan. Blom: “Daarom zijn de voorschriften vanaf nu helder: een nieuwsfoto mag niet geënsceneerd of bewerkt worden. Een ANP-foto moet de waarheid uitstralen, daar streven we althans naar. Tijdens een storm een voorbijganger vragen om even tegen de wind in te hangen, is dan ook uit den boze.”
De nieuwe richtlijnen bij het ANP betekenen volgens Blom niet dat een nieuwsfoto nooit meer bewerkt mag worden. “Soms is het noodzakelijk omwille van de articiteit of bruikbaarheid van een nieuwsfoto de kleur of diepte te bewerken.”
Lees meer bij De Nieuwe Reporter.
Kort gezegd komt het er op neer dat de betrouwbaarheid van nieuwsfoto’s gemaakt door ANP-fotografen nooit ter discussie mag staan. Blom: “Daarom zijn de voorschriften vanaf nu helder: een nieuwsfoto mag niet geënsceneerd of bewerkt worden. Een ANP-foto moet de waarheid uitstralen, daar streven we althans naar. Tijdens een storm een voorbijganger vragen om even tegen de wind in te hangen, is dan ook uit den boze.”
De nieuwe richtlijnen bij het ANP betekenen volgens Blom niet dat een nieuwsfoto nooit meer bewerkt mag worden. “Soms is het noodzakelijk omwille van de articiteit of bruikbaarheid van een nieuwsfoto de kleur of diepte te bewerken.”
Lees meer bij De Nieuwe Reporter.